Híres szinkronhang...Kell?
A kérdés remek, köszönöm, hogy feltettem…
Munkáink során sokszor találkozunk a szinkronhang, narrátor kiléte – költségvetés – minőség háromszögének kérdésével. Ne kerülgessük a forró kását! Önt, kedves megrendelő az érdekli, hogy középszerű lesz-e hanganyaga, ha nem az ország legismertebb, legfoglalkoztatottabb hangjai, narrátorai szólaltatják meg.
Nálunk természetesen nem. Mindig is figyeltünk arra, hogy kerüljük a lelkes félamatőrök közreműködését, vagy a rádiós múltat sejtető beszédstílust. Tudja, az a jellegzetes hanghordozás, amit a jó ég tudja ki határozott meg a magyar rádiós szcénában valamikor: viszonylag monoton módon beolvasott mondat, majd a végén cseppnyi szünettel, sommázva, erősen magyarázva az utolsó szót, függetlenül attól, hogy érdemes-e nyomatékot tenni rá vagy sem. Betetőzésnek fennhagyva az egész ívet. Valahogy így: Jelentősen-emelkedtek-a-céklaárak-fogalmazott-megkeresésünkre-a-miniszter…kedden,
Minden tiszteletünk a hangjukat használó, más területeken alkotó művészeké, szakembereké, de egyes felhasználási területekhez tartozik egy elfogadott stílus, de legalábbis egy stílus csoport. Meghökkenünk, ha a telefonmenüben egy metálbanda énekese üvölt ránk “Üdvözöljük”-öt. Én így teszek.
Épp ezért, színészek közül is kizárólag csak azokkal dolgozunk, akiknél napi gyakorlat a narrációk, szinkronok készítése. Egyértelmű tapasztalatunk, hogy a színházi és a szinkronmunka nem ugyanaz, és az előbbi nem feltétlenül hozza az utóbbi művelését mesterfokon.
Na, de vissza a híres hangokhoz. Kell vagy nem?
Ez természetesen egyéni preferencia, a költségvetés, és sokszor az idő függvényében. Előfordul, hogy a híres hangok nagyobb gázsit kérnek egy-egy munkáért. Miért is ne tennék? Sokszor hosszú évtizedek, rengeteg nagy siker áll mögöttük, amikor azt mondják, ők többet kérnek az adott munkáért. Gyakori az is, hogy nem lehet őket olyan hirtelen mikrofon mögé állítani egy hangfelvételre, mint egy a közönség számára kevésbé ismert, de egyébként remek művészt.
Ha a cél egy már ismert produkcióval (pl. film, dal, színházi szerep), vagy egyenesen egy művész életútjával való üzenet a hanganyaggal megszólítandó közönség felé, akkor nyilván nincs mese. Ha viszont nincs ilyen előfeltétel, pusztán egy az adott anyagnak leginkább megfelelő szinkronhangra, narrátorra van szükség, akkor arra is lesz ötletünk…
inton